Google Türkiye, bir mühlet evvel algoritma değişikliğine giderek bağımsız haber sitelerinin içeriklerini “Google haberler” ve “Keşfet” akışlarından çıkarttı. Bu da önemli bir trafik azalmasına neden olurken, haber sitelerinin gelirlerinde de düşüş yaşandı. Mevzuyu köşesine taşıyan BirGün muharriri Berkant Gültekin, “Bu meseleyle ilgili Google Türkiye’den rastgele bir muhatap bulunamadığı üzere, şirket yapılan güncellemeye ait şeffaf bir bilgilendirme de paylaşmıyor.” diye yazdı. Bilgiye ulaşımda internetin değerli bir mecra olduğuna değinen Gültekin, arama motorlarındaki tekelleşmenin aslında tam aksisi bir sonuç doğurduğunu, algoritmalarla gerçek bilgiye ulaşımın engellendiğini belirtti.
Berkant Gültekin’in “Google bu yazıyı sevmeyecek” başlıklı yazısının bir kısmı şöyle:
“Öncelikle şunu sormalıyız; ister aramalarda isterse de ‘Haberler’ ya da ‘Keşfet’ aracılığıyla olsun, Google’ın önümüze çıkardığı sonuçlara tereddütsüz güvenebilir miyiz? Üstelik elimizde Google’nın algoritmasının çok sağlıklı işlemediğini gösteren somut örnekler varken… Milletlerarası Basın Enstitüsü’nün (IPI) 2020’de kamuoyuyla paylaşılan Türkiye Dijital Medya Raporu, Google’ın internette haber araması yapan kullanıcıların yüzde 90’ından fazlasını iktidarın güdümündeki 3 medya organına yönlendirdiğini datalarla ortaya koymuştu. Geçen sene yapılan cumhurbaşkanlığı seçimlerinde muhalefet aleyhine hazırlanan montaj görüntüye yer veren içeriklerin, Google aramalarında üst sıralarda çıktığını da ülke gündemiyle ilgilenen herkes hatırlayacaktır.
(…)
Elbette gazeteciliğin tek sorunu Google değil. Ağır haber paylaşımlarının yapıldığı X (eski ismiyle Twitter) ve Facebook üzere toplumsal medya platformları da benzeri defolar barındırıyor. Algoritmanın ne tıp politik ve ekonomik saiklerle hangi paylaşımları karşınıza çıkaracağının bir garantisi yok. Muhakkak hesapları takip etmeniz, sistemli olarak onların paylaşımlarını göreceğiniz manasına gelmiyor. Bunların yarısını görebilmek bile mucize. Buna rağmen hiç takip etmediğiniz, hatta bilhassa takip etmemeyi seçtiğiniz hesapların paylaşımları apansızın ekranınızda belirebiliyor.
(…)
Meselenin bir tarafında okur öbür tarafında medya kuruluşları var. Her iki taraf da birbirine karşı sorumlu. Daima bilâbedel haber talep etmenin gazeteciliği yeterli bir yere götürmediği ortada. Sonuçta Google’ın, medyanın bu kadar merkezinde olmasının nedeni ekonomik telaşlar. BirGün üzere bağımsız yayın organları, ayakta kalabilmek için Google’dan gelen reklam gelirine muhtaçlık duyuyor. Bugün yaşadığımız sorun tahminen de kısa vadede çözülecek. Ama hem medya ortamının demokratikleşmesi hem de bağımsız gazeteciliğin daha güçlü nefes alması için gerek Google’ın gerekse de X, Facebook tipi aracıların rolünün minimuma indirilmesi ya da bu enstrümanların daha bilinçli/kontrollü bir formda kullanılması kaide.
Elbette bu ülkü işleyişi bugünden yarına mümkün kılmak sıkıntı. Yeniden de bir patika açmak gerekli.”
(ALINTI)